Så fungerar TRX

TRX är ett utmärkt träningsredskap för den som vill träna hemma. Med dess hjälp kan man träna hela kroppen, och dessutom koordination, balans, och mycket annat. Det är, kort sagt, ett av de mest mångsidiga träningsredskapen som finns. Men vad är TRX, hur fungerar det, och hur använder man det? Det är ganska lätt att besvara. I grund och botten består TRX av två band, som fästs i taket (eller högt på en vägg). Med hjälp av dessa kan man sedan utföra en mängd olika träningsmoment, allt beroende på vad man vill träna upp. TRX som hemmaträningsredskap är en relativt ny företeelse, som bara börjat bli lite känd i Sverige. Men liknande träningsredskap är inte ovanliga på till exempel gym runtom i landet, för den som vill prova på.

TRX fungerar så att man, med sin egen kropp som motvikt, tränar olika kroppsdelar. Vissa övningar är då rätt uppenbara, som att med hjälp av sin armstyrka ”dra upp” sin kropp. Att den egna kroppen används som motvikt gör också att träningen automatiskt ”anpassas” efter individen. Men det finns en stor mängd övningar utvecklade, som inte nödvändigtvis rör styrketräning. Att använda TRX-banden på mer avancerade sätt kräver ett stort mått av balans, och naturligtvis hjälper all träning till att förbättra på konditionen. TRX, och liknande träningsmetoder, är också ”säkra” på så sätt att risken för skador, till exempel på grund av att man överanstränger musklerna, är liten.

Att sätta upp sin TRX är barnsligt enkelt, och behöver egentligen ingen närmare förklaring; det är ju i princip bara en hållare som man fäster två band i. Att använda TRX på ett enkelt och grundläggande sätt är även det inget problem. Men det finns ett stort antal webbsajter och YouTubevideor, som beskriver olika träningsmoment för den som är intresserad av mer avancerad träning. För att beskriva TRX kan man, faktiskt, använda sig av Apples ord om sina produkter: ”It just works”.

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.